Planering

Jag sitter här med papper från Försäkringskassan samtidigt som jag försöker sätta mig in i reglerna kring föräldraledighetslagen. Efter jullovet vill ju arbetsgivaren ha in min planerade ledighet och jag hoppas ju på att kunna jobba fram till sportlovet så jag slipper ta av föräldrapenningen ”i onödan”. Samtidigt märker jag nu att magen blir tyngre och tyngre och jag blir tröttare och tröttare. Ett alternativ är att gå ner i tid men jag tror inte det blir lugnare för mig. Mer stress att saker ändå ska hinnas göras i tid.
Sen är det ju lite andra regler när man har ferietjänst. Jag kan ju dela in ledigheten i tre perioder per år så sommar och jul går jag in i tjänst. Allt för att spara dagar och få lön istället för bidrag. Bra förmån. Känns bara så konstigt att sitta och planera för 2011 och delar av 2012. Fredrik vill ju också vara föräldraledig men just nu är fokus på att hitta ett jobb. Han kommer ta ut dagar då och då men planerar på att vara hemma en längre sammanhängande period när jag går tillbaka till jobbet innan det är dags för Parveln att börja förskolan.

Kommentera

